In de vroege ochtend van 30 mei stond het klusteam, bestaande uit Herman van Beek, Wim van de Wilden en Dick de Beij, er weer. En wel om de laatste finishing touch aan de nieuwe padelhekken aan te brengen.

Menigeen zal zich afgevraagd hebben “wat zit er onder die drie bouwzeilen tegen het achterhek bij de padelbanen”? Dat zit zo. Tijdens het transport van de padelbanen – per vrachtauto in kratten – vanuit Spanje is er iets goed mis gegaan met de kratten waarin de bovenhekken van de banen zaten verpakt. Waarschijnlijk heeft de chauffeur van de vrachtauto die het transport vanuit Spanje moest doen niet de autoroute maar de route national door Frankrijk gereden, met als gevolg het rijden van wel honderd rotondes.

De kratten waren op deze extra belasting niet berekend, de spanbanden braken als lucifers en de bovenhekken liepen hierdoor veel schade op. Door Padel Products is de schade tijdens de bouw van de banen provisorisch gerepareerd met spuitbus en een kwastje. Duurzaam is dat natuurlijk niet.  Door SBNK is met veel druk op de ketel bedongen dat Cade in Spanje – fabrikant van de padelbanen – nieuwe bovenhekken leverde. Die levering heeft eerst eind maart plaatsgevonden. Om de hekken nog meer tegen ons natte klimaat te beschermen – duurzaam te prepareren – zijn ze vandaag door het klusteam ingespoten met Waxoyl. Voor de insider een moderne versie van het ‘ouderwetse’ tectyleren van kokerbalken. Waxoyl blijft plastisch en geeft een uitstekende bescherming tegen roest van binnen uit. Cabines van bijvoorbeeld Scania en Volvo worden op gelijke manier behandeld.

In een eerder flits maakte SBNK melding van de aanstaande ombouw naar led. Voor die ombouw gebruikt ITN een hoogwerker. Voor of direct na de ombouw naar led gaat het klusteam – voor die klus roept het klusteam nog een paar vrijwilligers op – de rekken stuk voor stuk omwisselen. Een klus van een paar dagen. Wordt vervolgd dus.